Zasady części praktycznej egzaminu
Egzamin praktyczny składa się z dwóch części :
- plac manewrowy gdzie realizuje się zadanie egzaminacyjne:
- przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy,
- ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu,
- ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
- ruch drogowy
Plac manewrowy:
1. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.
- sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego
Musisz zaprezentować, że potrafisz sprawdzić:- poziom oleju w silniku,
- poziom płynu chłodzącego,
- poziom płynu hamulcowego,
- obecność płynu w spryskiwaczach,
- działanie sygnału dźwiękowego,
- działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
- działanie świateł mijania,
- działanie świateł drogowych,
- działanie świateł hamowania „STOP”,
- działanie świateł cofania,
- działanie świateł kierunkowskazów,
- działanie świateł awaryjnych,
- działanie świateł przeciwmgłowych tylnych
– jeśli występuje;
Sposób wykonania:
- w przypadku dokonywania sprawdzenia świateł hamowania (STOP) , osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego,
- musi umieć co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe,
- na wykonanie czynności masz nie więcej niż 5 minut,
- czynności jakie będziesz wykonywał wybierane są losowo przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego. Losowany jest 1 element z elementów określonych w literach a-e oraz 1 element z określonych w literach f-m.
2. właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte
Sposób wykonania:
- zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy;
- w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem,
- w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
Dwie spośród czynności określonych w pkt 1 jakie będziesz musiał wykonać zostaną wylosowane przez komputer. Egzaminator przekaże ci informację o tym jakie to zadania.
2. Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu
- uruchomienie silnika pojazdu;
- włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym;
- upewnienie się o możliwości jazdy:
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu;
- płynne ruszenie:
- opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego – w przypadku gdy jest uruchomiony,
- łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
- płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu, (w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka);
- nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk ( nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu);
- nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
- zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu: w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu,
- upewnienie się o możliwości jazdy:
Ruch drogowy
Zadania egzaminacyjne:
- Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
- Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
- Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
- Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
- Przejazd przez skrzyżowania równorzędne (trzy- i czterowlotowe)
- Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych
- Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
- Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy
- Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe (wjazd i zjazd)*
- Przejazd przez przejścia dla pieszych
- Wykonanie jednego z następujących manewrów parkowania:
- – prostopadłe – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
- – skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
- – równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania – możliwa jedna korekta toru jazdy) – wjazd tyłem wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2-krotność długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku gdy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik.
W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca do wykonania manewru dopuszcza się zamiennie wykonanie innego manewru parkowania
- Wykonanie manewru zawracania na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej:
- – możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.),
- – zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego,
- – miejsce do zawracania wyznacza egzaminator
- Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe*
- Przejazd przez tunel*
- Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego
- Wykonanie manewru wyprzedzania
- Wykonanie manewru omijania
- Wykonanie manewru wymijania
- Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu
- Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo
- Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo
- Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu
- Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu
- Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych – zadanie nieobowiązkowe
- Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy. Dokonuwanie zmiany biegów na wyższy w momencie, kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę. Pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50km/h
- Korzystanie z momentu obrotowego silinika podczas hamowania – stosowanie hamowania silnikiem
Kryteria oceny
Pozytywny wynik egzaminu otrzymasz jeżeli poprawnie wykonasz zadania ujęte powyżej.
Negatywny wynik otrzymasz jeżeli:
- dwukrotnie nieprawidłowo wykonasz to samo zadanie egzaminacyjne,
- egzamin został przerwany przez egzaminatora gdyż twoje zachowanie zagrażało bezpośrednia życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego.
Przez zachowanie zagrażające bezpośrednio życiu i zdrowiu na placu manewrowym uważa się:
- Przejechanie kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowiska
- Najechanie albo potrącenie pachołka lub tyczki
- Dwukrotne nieprawidłowe ruszenie pojazdem z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Przypadki zakwalifikowane jako zagrożenie bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego:
- Spowodowanie kolizji lub wypadku drogowego
- Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym
- Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim
- Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na oznakowanym przejściu
- Nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża osoba egzaminowana
- Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego oznaczenia, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności poruszania się w celu umożliwienia jej przejścia
- Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania lub włączania się do ruchu
- Niezastosowanie się do:
- sygnałów świetlnych,
- sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym,
- sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego
- Niezastosowanie się do znaków:
- „stop”,
- „zakaz wjazdu”,
- „zakaz skręcania w lewo”,
- „zakaz skręcania w prawo”,
- „nakaz jazdy …” (odpowiednio do znaków umieszczonych na trasie egzaminu),
- wskazujących dozwolone kierunki jazdy z pasa ruchu,
- „linia podwójna ciągła”
- „zakaz ruchu”
- Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu:
- na skrzyżowaniu,
- pojazdom szynowym,
- rowerzystom,
- podczas zmiany pasa ruchu,
- w razie przecinania się poza skrzyżowaniem kierunków ruchu lub torów jazdy pojazdów poruszających się po tej samej drodze,
- podczas włączania się do ruchu,
- podczas cofania
- Naruszenie zakazu zawracania
- Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 20 km/h
- Nieupewnienie się o możliwości wyprzedzania
- Naruszenie zakazu wyprzedzania:
- na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi,
- przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia,
- na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi,
- na skrzyżowaniach,
- na przejazdach kolejowych i bezpośrednio przed nimi,
- na przejazdach tramwajowych i bezpośrednio przed nimi
- Niezastosowanie się do znaku „zakaz wyprzedzania”
- Wyprzedzanie z niewłaściwej strony
- Spowodowanie znacznego utrudnienia ruchu drogowego z powodu utraty panowania nad pojazdem.
Trasa egzaminacyjna
Dla kategorii B nie ma wyznaczonej trasy egzaminacyjnej.
Czas trwania części praktycznej egzaminu państwowego
Przepisy określają, że minimalny czas trwania jazdy w ruchu drogowym wynosi 40 minut. Zastrzeżeniem jest możliwość zakończenia egzaminu przez egzaminatora po upływie 25 minut, jeżeli zostały wykonane wszystkie zadania egzaminacyjne, a wynik egzaminu jest pozytywny.
podstawa prawna :
- USTAWA z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami z późn. zm.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 w sprawie egzaminowania osób ubiegająch sie o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tycha sprawach z późn. zm.
OBSŁUGA TECHNICZNA SAMOCHODU TOYOTA YARIS